A jelenleg kapható akkumulátorok átlagos élettartama 5-6 év. Az ezen szolgálati idő felett teljesítő akkumulátornál bármikor számíthatsz arra, hogy megadják magukat. Különösen igaz ez a téli időszakra, amikor az indítóképesség drasztikusan lecsökken. Ezenfelül átlagosan minden akku jár úgy legalább egyszer, hogy rajta hagyjuk a világítást a kocsin, ami még az egészséges, fiatal és fitt celláknak is komoly megterhelés. Ha idősebb áramforrásról beszélünk, néhány hét állás, vagy az egyébként keveset fogyasztó riasztó is oka lehet a lemerítésnek.
A tél azért is lephet meg, mert nem csak annyi a matek, hogy hideg idő = nehéz indulás, hanem a nagyobb hideggel egyre nő a veszélye annak, hogy nem mozdul a kocsi. Magyarországon ugyan ritka a -10 fok alatti hőmérséklet, de ennél hidegebb időben bőven számolhatunk azzal, hogy a kulcs elfordítása után nem rögtön a felbúgó motor hangját halljuk meg.
Az alábbiakban szeretnénk néhány tanácsot adni az ilyen és ehhez hasonló csalódások elkerüléséhez.
5 fontos tenni- és figyelnivaló (különösen télen):
- A gyakori, nagy amperes töltés ugyan gyorsabban tölti fel az aksit, viszont ezt érdemes ritkábban alkalmaznod, mert csökkenti annak élettartamát. A ritkábban használt járművek esetén csepptöltőt érdemes használni, amely kiválóan alkalmas szinten tartásra, viszont alacsony ampere miatt a teljes töltésre nem túl praktikus (nagyon hosszú idő alatt tölt csak fel).
- Ha már belefutottál egy indítási problémába, próbálj világítás, rádió és egyéb hasonló fogyasztók nélkül indulni, ez a könnyítés sok esetben már segíthet. Dízelek esetén lehet, hogy 1 teljes percet is várni kell ehhez. Ha így sikerült elindulni, attól még az akku valószínűleg csereérett.
- Amennyiben nem teljesen zárt aksi van az autóban, az elektrolitszint ellenőrzést 2-4 hetente ismételd meg, és szükség esetén gondoskodj az utántöltésről. (Különösen, ha nyáron kényelemből hanyagoltad ezt, hiába lenne akkor még fontosabb.)
- Az akku pólusain és a sarupofákon idővel lerakódások alakulnak ki, ettől ecet és dörzsvászon/csiszolópapír segítségével könnyen meg lehet szabadulni. Ha savmentes vazelinnel (nem zsírral!) be is kened, akkor a további korrózió és sóképződés elleni védelmet is megoldottad egy füst alatt.
- Figyelj oda, hogy a régebbi gondozásmentes aksik valójában nem mindig gondozásmentesek! A helyes kifejezés a kevés gondozást igénylő lenne, csak az ugye nem marketingelhető olyan jól. Nagy előnyük, hogy ezeknél sokkal kisebb a gázveszteség, és évekkel később következik be vízvesztés. Egyes elérhető újabb gyártmányok viszont már valóban igen közel állnak a tényleges gondozásmentességhez.
5 tévhit a töltöttségről
- A téli kicsit nehezebb indítástól alapvetően nem kell megijedni, hiszen minden alkatrész merevebb és feszesebb, a kenőanyagoknak leromlik a viszkozitása (sűrűbbek), az akkumulátor pedig működési elvéből következően viseli rosszabbul a hideget.
- Attól, hogy az indítómotor lassan forog, egyáltalán nem biztos, hogy lemerül az aksi. Télen az önindító hibájára is gyanakodhatsz, de csapágyhiba vagy bronzkefe hibája is lehet a lassú forgás oka.
- Attól, hogy az akkumulátorcsere után újra könnyen indul a motor, még mindig lehet, hogy az elektromos rendszerben van a hiba, nem megfelelő a töltés, úgyhogy az új aksira is az előző sorsa vár hamarosan.
- Sikeres bikázáskor pontosan annyi történik, amennyit előzetesen várhatunk: elindul az autó. Ettől még könnyen lehet, hogy a generátor nem fogja rendesen feltölteni. Nézz rá otthon vagy szervízben, hogy a teljes töltöttséget sikerült-e elérni. Ha nem, akkor az akkumulátoron kívül álló feltárandó probléma bukkant fel.
- A „varázsszem” jól hangzó elnevezése ellenére csak egyetlen cellába enged belátást, a másik 5 cella ettől még lehet zárlatos, így a zöld fény csak korlátozottan tartalmaz információt a telep állapotáról.
Ha mégis pórul járnánk télen, és minden elővigyázatosság ellenére sem sikerül beindítani a járművet, akkor jön jól egy bikázó, főleg, ha az a közel halott aksit is visszahozza az élők sorába. Érdemes beruházni egy minőségibb darabra, hiszen hosszú időtartamra szerezzük be, és hidd el, sokkal jobban fáj, ha nem tudsz elindulni amikor kellene, mint amennyi örömet az okot, hogy spóroltál néhány ezrest egy alsópolcos, gagyi bikázó megvásárlásával, amivel bizonytalan az indítás.
[magento cat=’738, 4′]